In twee op de vijf dodelijke ongevallen in de EU is een bestuurder jonger dan 30 jaar betrokken. In de naam van de verkeersveiligheid heeft België enkele wettelijke regels die beginnende bestuurders strenger bestraffen. Maar is er echt een nultolerantie voor beginnende bestuurders? In dit artikel zetten we alles op een rijtje.
Ben je als beginnende bestuurder tegen de lamp gelopen? Blijf dan niet bij de pakken zitten. Contacteer vandaag nog een van onze gratis verkeersadvocaten op info@verkeersexpert.be of bel naar +32 499 74 53 11. We helpen je binnen de 24 uur met gratis en vrijblijvend advies.
Inhoudstafel
Wie is een beginnende bestuurder?
In de Belgische verkeerswetgeving is iedereen die minder dan 2 jaar geleden zijn of haar rijbewijs behaalde, een beginnende bestuurder. Als je in deze categorie zit, zijn er enkele afwijkende regels op jou van toepassing.
Soms wordt er ook van ‘jonge bestuurders’ gesproken. Dit is enigszins misleidend. Je leeftijd is niet van belang, enkel het moment waarop je je rijbewijs behaalde.
Wat is een nultolerantie?
De Europese wetgever heeft voorstellen gemaakt om het verbieden van eender welk spoor van alcohol in het bloed te verbieden. Een nultolerantie wil dus zeggen dat de wettelijke maximale limiet op 0,00 promille komt te liggen. Je zou dan in principe helemaal niets van alcohol mogen drinken wanneer je achter het stuur kruipt.
Geldt een nultolerantie beginnende bestuurders?
Nee. Dit is een misvatting dat veel mensen hebben. Er is geen nultolerantie voor beginnende bestuurders. Wel zijn er striktere regels die ervoor zorgen dat beginnende bestuurders strenger bestraft kunnen worden dan meer ervaren bestuurders.
Strengere straffen voor beginnende bestuurders
Beginnende bestuurders worden in sommige situaties strenger bestraft dan ervaren bestuurders. We kunnen deze zwaardere bestraffingen onderverdelen in algemene en specifieke regels. Hieronder geven we een overzicht.
Algemene regels
Deze algemene regels gelden voor beginnende bestuurders:
- Ze krijgen sneller een dagvaarding
- Ze krijgen een verplicht rijverbod van de politierechter
- Om terug te mogen rijden, moeten ze hun rij-examen(s) opnieuw afleggen.
Beginnende bestuurders worden sneller gedagvaard dan ervaren bestuurders. Waar ervaren bestuurders soms wegkomen met een eenvoudige boete, moeten beginnende bestuurders onmiddellijk naar de politierechtbank.
In de meeste gevallen is de politierechter verplicht om een beginnende bestuurder een rijverbod van minstens 8 dagen te geven, terwijl dit voor meer ervaren bestuurders slechts een optie is.
Beginnende bestuurders die voor de politierechter moeten verschijnen, zullen altijd hun rij-examen(s) opnieuw moeten afleggen alvorens ze weer mogen rijden. Deze regel geldt niet voor meer ervaren bestuurders. In de praktijk geven sommige politierechters de keuze tussen het theoretisch of praktisch rij-examen.
Hoeveel jaar gelden de strengere regels voor beginnende bestuurders?
Er is een periode van twee jaar waarin je als beginnende bestuurder aan zwaardere regels bent onderworpen als je je op de baan begeeft. Zo word je sneller gedagvaard voor het onder invloed van alcohol zijn tijdens het rijden. Een gewone bestuurder wordt pas vanaf 1,15 promille gedagvaard, een beginnende bestuurder wordt de eerste twee jaar al vanaf 0.5 promille gedagvaard.
Specifieke regels voor alcohol in het verkeer
Wat betreft alcohol in het verkeer geldt een maximum van 0,5 promille, zowel voor beginnende als meer ervaren bestuurders. Er geldt dus geen nultolerantie beginnende bestuurders voor alcohol in het verkeer. De wetgeving hiervoor vind je terug in Artikel 34 van de Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968.
Echter, beginnende bestuurders die meer blazen dan 0,5 promille zullen direct gedagvaard worden voor de politierechtbank met als gevolg een verplicht rijverbod en het overdoen van de rij-examens.
Ervaren bestuurders moeten doorgaans pas naar de politierechter als ze meer dan 1,15 promille blazen. Tussen 0,5 en 1,15 promille krijgen zij doorgaans alleen een boete.
Specifieke regels voor snelheidsovertredingen
Ervaren bestuurders die binnen de bebouwde kom 30 km/u te snel rijden, worden gedagvaard voor de politierechtbank. Voor beginnende bestuurders geldt dit al vanaf 20 km/u te snel. Buiten de bebouwde kom worden ervaren bestuurders vanaf 40 km/u te snel rijden gedagvaard, voor beginnende bestuurders is dit al vanaf 30 km/u te snel.
De grens voor een dagvaarding ligt dus lager voor beginnende bestuurders. Eens gedagvaard krijgt elke beginnende bestuurder een rijverbod en de verplichte rij-examens.
Specifieke regels 3e graads overtredingen
Verkeersovertredingen van de derde graad zijn ernstige overtredingen die anderen in gevaar brengen, zoals door een rood licht rijden of gsm-gebruik achter het stuur. Ervaren bestuurders krijgen na het plegen van een overtreding van de 3e graad meestal gewoon een boete. Beginnende bestuurders worden altijd gedagvaard voor de politierechtbank.
Nog vragen over nultolerantie beginnende bestuurders?
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over nultolerantie beginnende bestuurders of een andere verkeersrechtelijke kwestie? Laat het ons gerust weten. Onze advocaten helpen je verder met een gratis en vrijblijvend advies binnen de 24 uur.
Contacteer een gespecialiseerde advocaat uit ons team
Gedagvaard als beginnende bestuurder? Contacteer dan vandaag nog een gratis gespecialiseerde verkeersadvocaat op info@verkeersexpert.be of op het telefoonnummer +32 499 74 53 11. We helpen je graag verder
Hoezo gratis? Ja, je BA-verzekering dekt meestal de kosten van je advocaat voor de politierechtbank. Zo kan je beroep doen op een gratis advocaat. Er is dus geen reden om geen verdediging te zoeken van een expert.